"Ya Allah Ya Tuhanku.... Sesungguhnya kepada Engkau aku meminta dan tempat untuk aku mengadu. Kau lindungilah aku, keluargaku dan teman-temanku serta muslimin dan muslimat daripada kejahatan dan tipu daya syaitan yang di rejam. Kau permudahkanlah segala urusan seharian kami, murahkanlah rezeki kami, berkatilah perjalanan hidup kami. Tunjukanlah kami agar terus berada di jalan yang lurus & diredhai Mu Ya Allah. Sesungguhnya hanya kepada Engkau aku berserah... Aamiin..."

Sabtu, 28 Mei 2011

Mereka Tetap Di Hati

teman, kawan, sahabat atau apa saja panggilan untuk mereka
aku tahu mereka adalah sebahagian dari hidup kita
dari kecil hingga ke tua mereka tetap ada
tak kira bagaimana rupa dan sikap
betul la kata pepatah
berkawan biar beribu, berkasih biar satu
tak salah dan tak rugi ada ramai kawan

satu pertanyaan..
ada ke yang tiada teman, kawan, sahabat sepanjang hidup mereka??
tak mungkin kan...
kekadang kita lebih percayakan mereka berbanding keluarga sendiri
kenapa?? satu lagi pertanyaan..
kerna hubungan persahabatan itu dah tersemat dalam hati kita

mereka jadi musuh??
biasa la tu, dalam 10 orang adik beradik pun tak semua sebulu ngan kita kan
tapi itu bukan alasan untuk tidak berkawan
kawan makan kawan
kawan tikam kawan
lumrah kita berteman, berkawan dan bersahabat
kita sendiri pun belum tentu macam mana kan
cakap kencang kita dah buat yang terbaik
tapi tanpa kita sedar ada hati yang terguris kerna kita

sukar cari teman sejati??
setuju sangat ngan persoalan ini
benda baik dan sempurna ini bukan senang nak dapat
perlukan pengorbanan dan keihklasan
kata pepatah english pula 'what you give you get back'

Orang yang menunjukkan kebaikkan kepada anda adalah sahabat yang baik. Dan orang yang menunjukkan kesalahan anda adalah sahabat yang paling baik. (Hukamak)

jangan hina dan keji serta mudah melatah bila ada di kalangan mereka menegur kita
teguran merekalah yang akan menjadi cermin untuk kita
baik buruk kita, sikap dan perangai kita
mereka yang sentiasa berada di sisi lebih tahu
dan mereka mampu menyedarkan kita
mereka mampu menasihati kita
betul atau salah, kita ada akal yang waras untuk fikirkan
jangan mudah menghukum mereka dengan teguran tersebut

seronok bila berjaya hiburkan hati orang-orang di sekeliling
tengok mereka senyum apatah lagi gelak ketawa
mereka bercerita suka dan duka
mereka bernyanyi dan berjenaka memeriahkan suasana

bila hati sendiri sedih dan kecewa
mereka juga membuat perkara yang sama
hingga mereka kata kita sama-sama rasa
suka atau duka itu kehidupan kita
berkongsi dan meluahkan untuk meringankannya

itulah faedah bila kita mempunyai teman, kawan atau sahabat
setiap persoalan akan terjawab jika kita tahu apa yang kita persoalkan itu
tapi jangan hanya tahu mempersoalkan..
sama-sama la kita mencari jawapan bagi mengukuhkan ukhwah persahabatan antara kita..
insyaAllah di dunia dan akhirat..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...