"Ya Allah Ya Tuhanku.... Sesungguhnya kepada Engkau aku meminta dan tempat untuk aku mengadu. Kau lindungilah aku, keluargaku dan teman-temanku serta muslimin dan muslimat daripada kejahatan dan tipu daya syaitan yang di rejam. Kau permudahkanlah segala urusan seharian kami, murahkanlah rezeki kami, berkatilah perjalanan hidup kami. Tunjukanlah kami agar terus berada di jalan yang lurus & diredhai Mu Ya Allah. Sesungguhnya hanya kepada Engkau aku berserah... Aamiin..."

Rabu, 29 Jun 2011

STAR FIVE - SATU CINTA


Ku memohon dalam sujudku pada-Mu
Ampunkanlah s’gala dosa dalam diri
Ku percaya Engkau bisa meneguhkan
Pendirianku… Keimananku…

Ku memohon dalam sujudku pada-Mu
Ampunkanlah s’gala dosa dalam diri
Ku percaya Engkau bisa meneguhkan
Pendirianku… Keimananku…

Engkau satu cinta
Yang s’lamanya aku cari
Tiada waktu ku tinggalkan
Demi cintaku kepada-Mu
Walau seribu rintangan
Kan menghadang salam diri
Ku teguhkan hati ini
Hanya pada-Mu
Ku pasrahkan…

Oh Tuhan… s’lamatkanlah hamba ini
Dari segala fatamorgana dunia
Oh Tuhan… jauhkanlah hamba ini
Dari hidup yang sia-sia

Ahad, 26 Jun 2011

KRISTAL & SALEEM - HARUM KASIH BERSEMI


Alam yang luas terbentang
Ciptaan Tuhan yang indah
Untuk kita hidup aman
Menjalinkan perhubungan

Kau dan aku adalah ciptaanNya
kau dan aku oh hidup sementara
Janganlah menyakiti hati
Hulurkan kemesraan

Bersama kita hulurkan cinta yang murni
Selagi nafas ini tak terhenti
Oh Tuhan selamatkanlah kami selamanya
Semoga aman damai dunia

Wo... Oh.. Indahnya

Kau dan aku haruslah memikirkan
Masa depan tetang kehidupan ini
Tiba masa semua ditinggalkan

Hanya dibawa amalan kebaikan
Alangkah oh bahagianya
Jika saling menyanyangi

Wo..

Bersama kita hulurkan cinta yang murni
Selagi nafas ini tak terhenti
Oh Tuhan selamatkanlah kami selamanya
Semoga aman damai dunia

Indahnya hidup tanpa sengketa dan benci
Harumnya bila kasih pun bersemi
Bersama kita jalin ikatan nan suci
Bersyukur nikmat dari Ilahi
Wo... Oh...
Ye..

Jumaat, 24 Jun 2011

KRABAT - KEINSAFAN



Sayup terdengar hujan mencurah ke bumi
Kini terasa memecah kesunyian malam
Dan aku di sini sendiri dibaluti resah
Dibayangi sesal yang tak sudah

Renung langit sepi tiada purnama
Di dalam kelam ku lihat bayangku sendiri
Terpaku membisu tanpa suara dan segala
Apa petanda, apa rahsia

( korus )
Oh Tuhanku Yang Maha Esa
Maha Penyayang Maha Pemurah
Andainya malam yang begini
Memberi pengertian untukku
Mencari hidayahmu...

Maka kutadahkan setulus
Pengampunan dan pengharapan
Untuk aku menebus dosa-dosa semalam

Cukup setakat ini... aku merasa
Terasing terhukuman dalam sengsara
Balasan dari kehancuran
Yang aku ciptakan

Dan kini ku mengerti
Antara dosa pahala
Yang mana lebih utama
Dalam meniti hidupan dan hari kematian
oh...

( solo )
( ulang korus & 1 )
( 1 )

Andai malam ini satu peringatan
Bersyukurku pada Illahi
Andai malam ini satu kesudahan
Ku pintakan... satu pengaduan
Untukku menyudahkan kalimah
Terakhir...

Rabu, 22 Jun 2011

RINDU ITU MENCENGKAM JIWAKU

mengapa sukar untuk aku melepaskan dirimu?
mengapa kau biarkan diri ku terkapai kerinduan?
adakah ini balasan atas apa yang aku putuskan?
kau tidak pernah mengerti apa yang aku rasa
kau tidak pernah untuk memahami diriku ini
aku tahu kau kecewa dan derita
tapi keputusan itu untuk masa depan kita
ingin sekali aku laungkan sekuat hati
apa yang aku rasakan waktu ini
apa yang aku lalui dan alami saat ini
airmata mengiringi setiap kali diriku terkenangkanmu
kenapa perlu ada dendam antara kita
jika suatu masa dulu kau pernah katakan kau pasrah dan redha apa saja terjadi
apa maksud tiada dendam
apa maksud kau pasrah dan redha
mana janjimu untuk terus berkawan denganku
mengenangkan dirimu membuatkan aku sebak
kau terlalu istimewa dalam hidupku
sehingga aku masih mencari-cari dirimu walaupun antara kita sudah tiada apa
apakah perasaanmu waktu ini?
apakah tidak pernah terdetik walau sesaat namaku, wajahku serta suaraku di fikiranmu?
itulah perasaanku, dan fikirankan waktu ini
aku perlu kuat hadapi semua ini
untuk apa?
untuk diriku jua kerna kau sudah jauh menghilangkan diri
bagimu kita tidak mungkin berkawan
bagimu aku hanya persinggahan yang perlu kau lupakan
dan aku masih cuba untuk melepaskan dan melupakan dirimu selamanya

TINGGAL KENANGAN

dari sunyi itu
kau hadir memberi sinar
dari sepi itu
kau warnakan hidupku ini
setiap saat dan detik
kau sapa diriku dengan penuh kasih sayang
suatu hari kau menyepi dan terus hilang
aku mencari dan terus ku temui jalan buntu
suaramu, wajahmu dan bayangmu terus pudar dari pandanganku
akhirnya hari ini kau hadir jua
kau katakan lupakan dirimu dan semuanya sudah berakhir
segalanya hanya tinggal kenangan

Isnin, 20 Jun 2011

BIARLAH IANYA MENJADI KENANGAN TERINDAH

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

hati dan perasaan yang menanggung kecewa lebih pedih dari yang melihat.. tapi mengapa ada di kalangan kita yang sanggup menyalahkan seseorang.. orang takkan faham apa yang kita lalui.. orang takkan mengerti apa yang kita rasa.. mereka hanya tahu menyalahkan tanpa usul periksa.. bukan niat untuk menghancurkan apatah lagi memusnahkan hubungan itu.. ianya terlalu berat untuk di lalui..

tak perlu diri ini menjelaskan mengapa dan kenapa jika mereka hanya tahu menuding jari ke arah seorang insan yang bergelar wanita ini.. pedih dan sedih bila di kenangkan... biarlah kenangan itu menjadi kenangan..


Tiada lagi yang ku harapkan
Tiada lagi yang ku impikan
Biar aku sendiri tanpa diri mu
Tiada lagi kata cintamu
Takkan lagi ku bersama mu
Biar ku simpan semua
Kenangan ku bersamamu


Apakah yang engkau cari
Tak kau temukan di hatiku
Apakah yang engkau inginkan
Tak dapat lagi ku penuhi
Begitulah aku
Pahamilah aku

AISYAH - TIADA LAGI TANGISAN




kini telah lama kita berpisah
rintihan asmara kian berubah
tiada lagi mengharap
tiada lagi belaian manja mu
semua telah berakhir

ketenangan hidup menyinariku
keperitan cinta terlerai sudah
tabah dengan hati luka nan berduri
ku mengenali siapakah diriku
yang sebenarnya

tiada lagi tangisan
tiada lagi air mata
membasahi jiwa luka
yang tinggalan hanya memori duka

semuanya diduga prtemuan kali ini
takkan berkekalan
berakhirlah istana bahagia

biarkan daku hidup kesorangan
tak perlu lagi cinta yang menghiris luka
titisan air mata kini kekeringan
tak perlu menabur kasihmu

dan kini tertutup jendela harapan ini
kau yang menanti ke pangkuan aku
semua takdir yang telah ku temu akan ku rela segalanya tanpa mu

PERSIAPAN NAK MENYAMBUT BULAN RAMADHAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

hari ni dah 18 Rejab 1432 Hijrah..
beberapa hari lagi akan masuk bulan Syaaban dan seterusnya Ramadhan..
tiada apa yang diharapkan kecuali panjangkan umo dan diberikan kesihatan untuk sama2 menikmati kemeriahan ramadhan buat sekian kalinya..



rancangan: AL-HIDAYAH
saluran: TV3
tarikh: 6 ogos 2010
jam: 1:00 tengah hari
tajuk: persiapan menyambut bulan ramadhan
panel: Ustaz Syed Mohd Norhisyam Al Idrus

di sini sempat hida catitkan sedikit apa yg di perkatakan oleh ustaz syed mohd norhisyam

apa perasaan menunggu ketibaan ramadhan??:

    *gembira bagi mereka2 yg sentiasa menunggu kehadiran ramadhan bagi menambah lagi pahala yang berlipat kali ganda pada bulan ramadhan dengan ibadah2 khusus, sedih bagi mereka2 yang sememangnya fikir kehidupan ini untuk enjoy jer..(sbb fikir mcm mne nak makan, tak boleh nak buat maksiat)

latihan sebelum tibanya bulan ramadhan:

    * perlu warm up, latihan.. dalam bulan2 sebelum ramadhan, dan mulakan puasa sunat terutama bulan syaaban..

kelebihan bulan ramadhan:

    * turunnya al-quran sekaligus.. (perbanyakkan membaca al-quran, hadiri majlis2 ilmu tuk memahami isi kandungannya)
    * malam lailatulqadar
    * dapat pahala khusus
    * pakar perubatan seluruh dunia setuju bahawa makanan adalah punca utama penyakit manusia (darah tingggi, kencing manis, sakit jantung, gout), dengan berpuasa - dapat kawal sistem penghadaman tuk merehatkan perut kita..
    * dapat mendidik diri dalam bulan puasa (bertaubat).

perkara yang perlu di jauhkan dari diri kita:

    * walaubagaimanapun, ada antara kita yang puasa tapi tak sembahyang, puasa tpi x tutup aurat dan puasa tpi khianati jiran..
    * cadangan juga di berikan oleh ustaz berkenaan persiapan untuk sambut hari raya:
    * buat persiapan raya siap2 dlm bulan syaaban.. insya'allah bulan ramadhan nnti boleh fokus pada ibadat.. ni tak asyik nk kejar jualan murah.. dah tak fikir jualan murah pahala yg Tuhan bagi dalam bulan ramadhan.. malam lailatulqadar pun terlepas..

amalan2 yang perlu di tingkatkan pada bulan ramadhan:

    * bersedekah (berlipat kali ganda), ikut kadar kita.. janji ikhlas..
    * hadiri majlis2 ilmu (berlipat kali ganda pahala yg kita dapat dalam bulan ramadhan)..

KASIHNYA AYAH

ayah memang tak pernah marah-marah
ayah tak pernah 'slow talk' dengan kami adik beradik
memang mak yang di tugaskan untuk bagi ceramah dan pesanan pada kami semua
tapi kami tahu ayah selalu bincang dengan mak
malam-malam sebelum tidur
kami dengar sayup-sayup ayah dan mak bercakap
kami tahu mak dan ayah bincang pasal anak-anak
agama, pendidikan, kewangan dan macam-macam lagi..

kami bangga dengan ayah
ayah sentiasa sokong setiap perancangan kami
ayah lebih sensitif dan beremosi berbanding mak
sebab tu ayah mudah mengalirkan airmata
ayah tak segan untuk menangis bila melihat kejayaan anak-anak
apatah lagi kesedihan anak-anak
orang kata tak macho lelaki menangis
tapi kami tahu ayah menangis sebab ayah tumpang gembira dan sedih untuk kami
ayah rasa apa yang kami rasa
bagi kami ayah tetap macho dalam apa jua keadaan..

dulu ayah pernah pesan belajar rajin-rajin
buktikan anak tukang kebun pun boleh berjaya
ayah pesan lagi..
tak nak anak-anak ayah kerja macam ayah
penat, berhujan dan berpanas hanya untuk sesuap nasi
ayah ulang alik kerja dengan basikal tua itu
ayah tak pernah merungut
ayah setia dengan kayuhan setiap hari
demi keluarga kita
demi mak dan anak-anak..
pendapatan tak seberapa
tapi ayah syukur dan berterima kasih pada Yang Maha Esa
sebab dapat besarkan 10 orang anak-anak dengan pendapatan tersebut
sikit tapi berkat untuk kehidupan kita semua...

sekarang ayah dah berehat dari kerja tersebut
ayah dah jadi suri rumah macam mak
tapi ayah tetap ketua keluarga
ayah tetap ayah kami
dan semestinya pendamping mak yang paling ideal
ayah masih bersama basikal tua itu
ke kedai kopi, pasar dan masjid
berkayuh dah menjadi aktiviti harian ayah
tahun ni genap usia ayah 70 tahun
tapi ayah tetap muda dan bertenaga..

ayah..
doa kami moga ayah dan mak sihat walafiat
dan dapat kecapi bersama hasil titik peluh serta pengorbanan
ayah dan mak selama ni..
kami juga mendoakan moga ayah dan mak beroleh kesejahteraan dan keberkatan
di dunia dan akhirat.. aminn..

RESEPI: NASI KERABU

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Dalam duk sibuk2 meng 'key in' data sempat lagi hida post entry dan blogwalking.. sambil2 je.. kebetulan ada member2 tanya mcm mana nk buat nasi kerabu.. so, hida amik peluang ada blog tuk berkongsi kat sini je.. nanti kalau ada yang tanya lagi boleh la hida bagi link ni.. kebetulan balik kampung hari tu mak buat nasi kerabu dan di bantu oleh anak2 perempuan.. 1st entry hida dalam blog ni adalah Resepi Nasi Kerabu (Long Island Village).. Jomm pakat mencuba Nasi Kerabu versi hida yang di ajar oleh mak tercinta..



Nasi:
Basuh beras macam biasa..
Masukkan daun limau purut, serai, daun pandan, daun lengkuas dan juga daun kunyit serta pewarna (biru/kuning)..

p/s: Jika ada pokok Bunga Telang/Butterfly Pea/Clitoria ternatea,
rebus bunga tersebut tapis dan ambil air untuk dijadikan sebagai pewarna biru...
lagi cantik warnanya..

Air lada:
Blander lada(cili), bawang putih (2 ulas)
Garam n gula secukup rasa.. nak masukkan cuka pun boleh juga tapi jangan banyak sangat nnti masam pulak..

Budu:
Lebih baik masak dulu, campur daun limau purut, serai dan sedikit gula Melaka

Sambal kelapa:
Kelapa parut di goreng seperti nak wat kerisik..
Pas2 blander, jgn lumat sgt.. - A
Blander halia, bawang merah, bawang putih - B
A dan B tadi di campur dengan ikan yg telah direbus dan di asingkan tulang2nye..
Garam n gula secukupnya..
Gaul hingga sebati..

Ulam-ulaman:
Kobis
Kacang panjang
Daun kesom
Taugeh
Bunga kantan
Timun batang
Daun serai kayu


[lagi sedap jika ada keropok keping, ikan celup tepung, ayam goreng, telur masin, bawang putih jeruh dan juga solok lada]

~ SIAP UNTUK DIMAKAN... SELAMAT MENCUBA ~

Ahad, 19 Jun 2011

SELAMAT TINGGAL CINTA

cinta..
saat kau hadir..
mentari jua bersinar indah,
tiada kata dapatku lafazkan,
kerna kau terlalu istimewa,
kau memberiku sejuta rasa,
sejuta pengharapan.

cinta..
aku ingin bersamamu selamanya,
saat suka atau duka,
saat aku memerlukan teman bicara,
dan saat aku memerlukan gelak tawa,
bagi menerangi hidupku ini.

cinta..
deringan telefon sentiasa ku nantikan,
kerna ku tahu kau jua rindukan suaraku ini,
mesej salam dan khabar berita jua setiap saat kau kirimkan,
pernah satu ketika,
bila kita berhubung hanya nafas sahaja yang dapat kita dengar,
sehingga tidak ada baris kata dapat kita luahkan lagi..

cinta..
setiap hari kau lafazkan sayang, rindu dan cinta,
aku cuba untuk menceriakan dirimu dengan ungkapan yang sama,
sehingga aku dapat dengar bagaimana senyuman manismu itu,
tapi aku takut,
takut dengan ungkapan itu sendiri,
takut tidak mampu memberikan makna disebalik ungkapan itu..

cinta..
kau tabah, kau rela, dah kau redha..
itu yang kau katakan bila aku meluahkah rasa bimbang pada perhubungan ini,
tapi aku tetap bimbang jika suatu hari kita kecewa,
dan aku takut jika di anggap sebagai mempermainkan hati dan perasaanmu..

cinta..
pernah satu ketika aku terfikir untuk memutuskan perhubungan ini,
biar kita kecewa di permulaan hubungan,
tapi tidak di saat-saat aku dan kau terlalu cinta..
sehingga aku rasa rimas dan tertekan dengan ungkapanmu,
tertekan dengan tembok pemisah antara kita..

cinta..
aku masih mengharapkan hubungan kita ini direstui,
tapi aku tidak sanggup memberikan harapan kepadamu,
aku tidak sanggup melihat airmata lelaki gugur kerna diriku,
biarlah yang kecewa hanya aku,
dan biarlah aku tanggung segala keperitan itu..

[SamSonS - Tak Bisa Memiliki]

cinta..
jika benar suatu hari penantian kita ini berakhir dengan kehilangan,
pasrahlah dengan takdir itu,
kerna bukan semua yang kita impikan akan menjadi nyata,
redhalah ada insan lain untuk dirimu dan juga diriku,
dan yang pasti Dia lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita..

doaku moga kau bahgia selalu..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...