"Ya Allah Ya Tuhanku.... Sesungguhnya kepada Engkau aku meminta dan tempat untuk aku mengadu. Kau lindungilah aku, keluargaku dan teman-temanku serta muslimin dan muslimat daripada kejahatan dan tipu daya syaitan yang di rejam. Kau permudahkanlah segala urusan seharian kami, murahkanlah rezeki kami, berkatilah perjalanan hidup kami. Tunjukanlah kami agar terus berada di jalan yang lurus & diredhai Mu Ya Allah. Sesungguhnya hanya kepada Engkau aku berserah... Aamiin..."

Isnin, 20 Jun 2011

KASIHNYA AYAH

ayah memang tak pernah marah-marah
ayah tak pernah 'slow talk' dengan kami adik beradik
memang mak yang di tugaskan untuk bagi ceramah dan pesanan pada kami semua
tapi kami tahu ayah selalu bincang dengan mak
malam-malam sebelum tidur
kami dengar sayup-sayup ayah dan mak bercakap
kami tahu mak dan ayah bincang pasal anak-anak
agama, pendidikan, kewangan dan macam-macam lagi..

kami bangga dengan ayah
ayah sentiasa sokong setiap perancangan kami
ayah lebih sensitif dan beremosi berbanding mak
sebab tu ayah mudah mengalirkan airmata
ayah tak segan untuk menangis bila melihat kejayaan anak-anak
apatah lagi kesedihan anak-anak
orang kata tak macho lelaki menangis
tapi kami tahu ayah menangis sebab ayah tumpang gembira dan sedih untuk kami
ayah rasa apa yang kami rasa
bagi kami ayah tetap macho dalam apa jua keadaan..

dulu ayah pernah pesan belajar rajin-rajin
buktikan anak tukang kebun pun boleh berjaya
ayah pesan lagi..
tak nak anak-anak ayah kerja macam ayah
penat, berhujan dan berpanas hanya untuk sesuap nasi
ayah ulang alik kerja dengan basikal tua itu
ayah tak pernah merungut
ayah setia dengan kayuhan setiap hari
demi keluarga kita
demi mak dan anak-anak..
pendapatan tak seberapa
tapi ayah syukur dan berterima kasih pada Yang Maha Esa
sebab dapat besarkan 10 orang anak-anak dengan pendapatan tersebut
sikit tapi berkat untuk kehidupan kita semua...

sekarang ayah dah berehat dari kerja tersebut
ayah dah jadi suri rumah macam mak
tapi ayah tetap ketua keluarga
ayah tetap ayah kami
dan semestinya pendamping mak yang paling ideal
ayah masih bersama basikal tua itu
ke kedai kopi, pasar dan masjid
berkayuh dah menjadi aktiviti harian ayah
tahun ni genap usia ayah 70 tahun
tapi ayah tetap muda dan bertenaga..

ayah..
doa kami moga ayah dan mak sihat walafiat
dan dapat kecapi bersama hasil titik peluh serta pengorbanan
ayah dan mak selama ni..
kami juga mendoakan moga ayah dan mak beroleh kesejahteraan dan keberkatan
di dunia dan akhirat.. aminn..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...