"Ya Allah Ya Tuhanku.... Sesungguhnya kepada Engkau aku meminta dan tempat untuk aku mengadu. Kau lindungilah aku, keluargaku dan teman-temanku serta muslimin dan muslimat daripada kejahatan dan tipu daya syaitan yang di rejam. Kau permudahkanlah segala urusan seharian kami, murahkanlah rezeki kami, berkatilah perjalanan hidup kami. Tunjukanlah kami agar terus berada di jalan yang lurus & diredhai Mu Ya Allah. Sesungguhnya hanya kepada Engkau aku berserah... Aamiin..."

Rabu, 28 Mac 2012

MANA YANG PATUT DI CARI DAN MANA PATUT DI TUNGGU

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

hari yang ceria dan membahgiakan buat hida.. kenapa?? bila kesihatan baik, hati tenang dan fikiran tidak berserabut ngan pelbagai masalah dan tekanan itulah nikmat paling berharga buat hida.. Alhamdulillah, syukur kepada Yang Maha Esa kerna diberikan kesempatan dan peluang tuk diri ini terus bernafas dan mencari redha serta keberkatan hidup sebelum di panggil menuju ke alam yang kekal abadi...

hida ada terbaca satu kata-kata hikmah tpi hida lupa di mana dan bila... cuma kata-kata tu masih segar dalam ingatan hida.. inipun lebih kurang je lah.. kata-kata tersebut berbunyi, "kita bersungguh mencari jodoh yang sepatutnya kita tunggu dan bila tiba masanya.. tetapi kita hanya menunggu untuk mendapatkan sebuah hidayah tanpa usaha untuk mencarinya"


tipu kalau hida katakan hida tak risau dan bimbang akan umur yang semakin meningkat... kawan-kawan yang sebaya dah ada keluarga dan kerjaya masing-masing... tapi hida masih sendiri (maksudnya belum berumah tangga)... bila kawan-kawan upload gambar bersama family terutama anak-anak, hati hida terdetik 'bilakah aku akan jadi seperti mereka??' kadang-kadang rasa terharu dalam diri ini menyebabkan airmata gugur..

hida juga pernah bertanya pada diri sendiri, 'adakah aku tidak redha akan ketentuanNYA??'... cepat-cepat hida betulkan niat dan fikiran sendiri... minta dariNYA supaya jauhkan diri hida dari berprasangka buruk akan takdir.. Alhamdulillah hida cepat tersedar...

lumrah kehidupan, kita risau akan jodoh yang belum kesampaian tetapi kita tidak pernah rasa takut akan hidayah yang tidak pernah kunjung tiba dalam diri kita......... pernahkah kita terfikir, cukupkah amal ibadah kita selama ini?? pernahkah kita bertanya pada diri, islamkah aku hanya kerna aku dilahirkan islam??

bila hida tenang dan fikirkan perkara ini, hida dapat satu semangat untuk teruskan hidup ini.. setiap apa yang berlaku ada hikmah dan sebabnya.. DIA lebih tahu apa yang terbaik buat hambaNYA.. hari ini kita tewas dan gagal, tpi tak bermakna kita tewas buat selamanya... DIA ada perancangan yang lebih baik buat kita..


syukur kehadrat Ilahi kerna memberikan hida peluang dan kesempatan untuk mencari redhaNYA... hida tak pernah tutup pintu hati untuk cinta sesama insan kerna itu adalah nikmat yang diberikanNYA buat hamba.. tetapi biarlah cinta hida terhadapNYA mengatasi cinta hida terhadap sesama insan... hida sedar akan hikmah yang diberikan ini.. peluang untuk hida perbetulkan diri dan mencari erti solehah dalam diri untuk bekalan dunia dan akhirat... ibarat baru merangkak untuk mencari sebuah hidayah dan solehah.. agar diterima segala ibadah dan amalan...


"sebelum ku dambakan si soleh untuk temani diri, biarlah ku cari solehah buat diri untuk bekalan dunia dan akhirat"

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...