"Ya Allah Ya Tuhanku.... Sesungguhnya kepada Engkau aku meminta dan tempat untuk aku mengadu. Kau lindungilah aku, keluargaku dan teman-temanku serta muslimin dan muslimat daripada kejahatan dan tipu daya syaitan yang di rejam. Kau permudahkanlah segala urusan seharian kami, murahkanlah rezeki kami, berkatilah perjalanan hidup kami. Tunjukanlah kami agar terus berada di jalan yang lurus & diredhai Mu Ya Allah. Sesungguhnya hanya kepada Engkau aku berserah... Aamiin..."

Selasa, 10 Disember 2013

MUSIM TENGKUJUH

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera..

Bagaimana cuaca dan keadaan tempat kawan2 semua? Sekarang cuaca tak menentukan.. Tanjung Malim ni pun kadang hujan kadang panas.. Hida sebak juga bila kenangkan saudara2 kita yang terlibat dengan banjir bebeapa minggu ni.. Hari2 tengok berita dan ikuti perkembangan terkini berkaitan banjir ni.. Hanya mampu mendoakan dari kejauhan moga semuanya selamat..

Biasa la hujung2 tahun ni kan, musim tengkujuh.. Hida asal Kelantan.. Memang tiap2 tahun kampung dilanda banjir, cuma besar atau kecik je la.. Kebetulan belakang rumah Hida sungai.. So, menjelang bulan 11-1 tu memang dah ada preparation.. Kena berjaga2 la sikit dari kebiasaan.. Seingat Hida last banjir besar tahun 2004.. Bahagian dapur memang setiap kali banjir tenggelam sebab rendah sikit.. Tahun 2004 tu bahagian atas pun tenggelam.. Tapi kami tak berpindah, duk je kat rumah.. Makan, minum, masak semuanya kaki dalam air.. Hehee..

Hida dan keluarga ada pengalaman duduk tempat pemindahan.. Kalau tak silap 19 tahun lepas.. Masa tu umur 11 tahun, sekolah rendah lagi.. Tempat pemindahan kat sekolah.. 3 - 4 keluarga ditempatkan dalam satu kelas.. Memang macam sardin la, dah la hari2 makan sardin.. Hehee.. Alhamdulillah syukur masih ada makanan dan tempat perlindungan.. Mak cakap dulu sebelum Hida dan adik2 lahir memang selalu berpindah..

Kat Tanjung Malim ni pun, hari2 Hida kol mak tanya perkembangan sebab daerah kampung Hida sekarang ni hujan tak berhenti.. Air sungai pun besar dan deras.. Mak cakap air sungai dah paras tebing dan mula nak limpah.. Tu yang risau, sebab selalunya hujung2 tahun Hida ada kat kampung tuk tolong mak ayah apa yang patut.. Peti ais, mesin basuh, periuk belanga, dapur gas dll kena cepat2 angkat ke atas bila air sungai mula limpah.. Air sungai kalau dah pasang memang laju je nak tenggelam bahagian dapur tu.. Pernah satu tahun tu, pengalaman kami adik beradik berkejaran kat dapur kutip periuk belanga yang terapung.. Sekarang semua duk jauh.. Musim macam ni memang mak ayah tak putus2 kena angkat fon sebab abang2 dan kakak2 akan kol setiap hari.. :))


Sepanjang hidup dan merasa banjir ni, setiap kali banjir melanda hujan akan berhenti.. Banjir pun paling lama 5 hari.. Hari terakhir tu masing2 akan pegang penyapu dan ditugaskan di tempat2 tertentu kawasan rumah.. Antaranya bahagian dapur dan beranda parking.. Air dah mula surut, so kena sentiasa tolak air tu untuk pastikan lumpur dibawa bersama air tadi.. Nanti tak ada la susah nak basuh simen2 yang berlumuran dengan lumpur.. Bila dah betul2 air surut, kami akan bilas dengan air paip.. :))

Setiap kali banjir sentiasa ingat pesan mak..

"Kita ni jangan merungut bila banjir.. Banjir itu, banjir ini.. Banyak sangat rungutan kita.. Kita dah lama sangat 'menyewa' atas bumi ni.. Bumi ni ciptaan Yang Maha Kuasa.. Tiba masanya Pemilik bumi nak cuci bumi dari segala kekotoran.. DIA nak kita sentiasa muhasabah diri siapa kita dan sentiasa ingat tujuan hidup dan ke mana kita selepas ini.. Setiap yang berlaku ada hikmahnya"

Hida setuju juga ada yang bagi cadangan supaya kita belajar dari negara2 luar berkenaan isu penempatan untuk mangsa2 pemindahan.. Tak salahkan kita ambil benda yang baik.. Lagipun banjir ni bukan sekali sekala, memang tiap2 tahun.. Dari segi makanan Alhamdulillah, kalau dulu sardin sekarang ayam, daging, sayur2 dah pelbagai.. Kita buat sedikit kajian apa yang boleh ditambahbaik untuk kebaikkan semua pihak sebab perkara ni bukan perkara baru.. :))

Semoga kita semua tabah hadapi ujian dan dugaan dariNYA.. DIA Maha Mengetahui dan Maha Mendengar.. Banyak2 berdoa supaya kita semua selamat dunia dan akhirat.. Ameen..

Ahad, 8 Disember 2013

JUJUR PUN SALAH??

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera..

Entry ni cuma nak bertanya apa yang kita nak dalam sesebuah perhubungan?? Hida selalu di ajar dan di ingatkan supaya sentiasa jujur terutama apabila nak memulakan perkenalan.. Tapi bila Hida jujur, orang macam tak suka.. Contoh??

Si A: "Awak keje kat mana?"

Hida: "Masih belajar"

Si A: "Umur 30 masih belajar? Master ke?"

Hida: "Taklah, saya sambung PhD. Alhamdulillah rezeki dan peluang sambung belajar"

Si A: "Oooo.. Sebab tu tak kawen2 lagi. Tinggi sangat belajarnya, tambah2 keje technician macam saya ni tak mampu la kan. Entah2 nak berkawan pun tak layak"

Hida: "Saya berkawan ngan semua orang. Tapi hal jodoh bukan ketentuan saya. Jawatan, pangkat atau darjat bukan ukuran. Jodoh pertemuan DIA yang tentukan"

Si A: "Rasanya tak perlu kot awak bagitau awak amik PhD sebab orang yang baru nak berkawan tu akan berkecik hati"

Hida: "Macam yang saya cakap, rezeki saya sambung belajar. Orang lain mungkin dapat keje awal, kawen awal dan dapat bina keluarga awal. Rezeki, jodoh pertemuan, ajal maut semua ketentuanNYA. Sape saya nak menidakkan semua tu. Soal berkecik hati pun bukan niat saya. Bila orang tanya saya jawab. Dan jawapan saya adalah yang benar. Terpulang pada awak nak fikir apa. Dan minta maaf kalau kejujuran saya buat awak berkecik hati"

Terus Si A tadi senyap, block dan remove Hida.. So, apa nak kata kan. Hak berkawan, hak memutuskan silaturrahim hak masing2 tapi fikir2kanlah sebab dan alasan yang terbaik. Mungkin diri ni yang silap kot. Hida selalu pegang kata2 dan ingatkan diri sendiri bahawa:

 
Sumber Gambar: Search from Uncle Google.. Thanks.. :))
 


Ahad, 1 Disember 2013

PERSEDIAAN KENDURI KAHWIN - BUNGA TELUR

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera..

Dah agak lama tak melawat blog ni, apatah lagi nak post entry. Sibuk?? Boleh la. Sibuk dengan penulisan thesis. Ni pun baru selesai pembentangan kat kolokium sempena Seminar Kebangsaan ICT dalam Pendidikan. Jadi ada la masa luang sikit walaupun kerja-kerja penyelidikan terus berjalan. Hari ni pun dah 1 Disember 2013. Rasa kejap je masa berlalu. Sebulan je lagi kita akan masuk tahun baru 2014. Makin terasa tekanan tu.

Sambil Hida siapkan penulisan thesis, Hida juga sibukkan diri jadi 'wedding planner' untuk adik. Sebenarnya kerja-kerja kawen ni dah biasa buat masa abang-abang kawen dulu cuma untuk kali ni lebih kurang macam sepenuhnya mak ayah dan family serahkan kat Hida. Hehehee. Serius seronok sangat. Dalam bilik kat rumah sewa ni pun dah macam taman bunga. Buat masa sekarang Hida baru siapkan 200 bunga telur. Biasa-biasa je, simple tapi murah. Nak buat ni pun banyak jugak la survey tempat dan harga supaya tak lari dari bajet. Housemate Hida banyak bantu tuk siapkan semua ni.

Mula-mula belajar buat bunga tisu. Tapi disebabkan kekangan masa, Hida terpaksa lupakan niat nak buat lain dari yang lain (bunga tisu kan lain sikit dari bunga telur biasa tu.. xde la lain sgt pun sbb dah ramai yang buat). Walau apa pun ada la juga kemahiran tu kan.. :)
 
 Ada la dalam 2 3 hari survey kat kedai bunga, akhirnya jumpa kedai yang agak murah harga barang-barang jualannya. Kat pekan Tanjung Malim je. Ini adalah bahan-bahan mentahnya.. Hehehe.. 200 kuntum bunga = RM80 + kain net dan tape hijau serta dawai = RM96.
 
 Inilah 200 kuntum yang dah siap di letakkan kain net dan tape hijau.. Ruang bilik pun menjadi sempit..
 
Ini pula contoh bila dah letak coklat. Namanya je bunga telur tapi kami plan nak letak coklat atau jelly. Cantik tak?? Hehee..
 
 
In Sha Allah kenduri belah perempuan di Wangsa Maju 1hb Februari 2014, belah kami pulak 8hb Februari 2014. Dan sekali lagi mak bagi sepenuhnya kepercayaan kepada Hida untuk kreatifkan diri menghias bilik pengantin kat rumah kami nanti. Double seronok la ni.. Hehee.. Sekarang ada la survey dan google hiasan bilik pengantin. Tema rumah kami color merah. Color ni pun Hida yang tentukan. Tanya orang tu tak tahu, tanya orang ni tak pasti.. Last Hida bagi je keputusan ikut feveret color 2013 Hida.. So, semua setuju MERAH.. Memang garang jugak la.. Tapi plan Hida untuk hiasan dalam bilik nanti color utama adalah KRIM + PUTIH + MERAH.. Apa jadi?? Nanti dah jadi Hida share okay.. :)
 
Sekarang kan musim cuti sekolah, dah semestinya banyak kenduri kawen kan.. Apa pun tahniah dan selamat pengantin baru Hida ucapkan kepada semua. Moga berbahgia selalu dan berkekalan hingga jannah.. In Sha Allah..
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...