"Ya Allah Ya Tuhanku.... Sesungguhnya kepada Engkau aku meminta dan tempat untuk aku mengadu. Kau lindungilah aku, keluargaku dan teman-temanku serta muslimin dan muslimat daripada kejahatan dan tipu daya syaitan yang di rejam. Kau permudahkanlah segala urusan seharian kami, murahkanlah rezeki kami, berkatilah perjalanan hidup kami. Tunjukanlah kami agar terus berada di jalan yang lurus & diredhai Mu Ya Allah. Sesungguhnya hanya kepada Engkau aku berserah... Aamiin..."

Isnin, 19 Mei 2014

JUJUR PUN SALAH KE?

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera..

Perbualan Hida dengan Si A..

Si A: "Awak buat PhD ke sekarang ni?"

Hida: "Ya"

Si A: "Saya memang tak layak la kawan ngan awak. Sape la saya ni, belajar tak tinggi"

Hida: "Maksud awak?"

Si A: "Ye lah orang belajar tinggi macam awak mesti nak cari yang sama taraf macam awak"

Hida: "Dah tadi awak jugak tanya sebab tak percaya umur saya dah 31 tahun tapi still belajar. Bila saya cakap yang sebenar-benarnya awak cakap macam ni plak. Awak nak saya menipu ke?"

Si A: "Ye la memang saya tanya tapi tak sangka pulak awak ni belajar tinggi"

Hida: "Abis tu kenapa? Sebab awak belajar tak tinggi? Kenapa tak belajar tinggi?"

Si A: "Tak ada peluang. Lagipun saya orang susah"

Hida: "Peluang merata awak, nak atau tak je. Jangan jadikan susah tu alasan. Saya pun orang susah. Pendidikan negara kita bagi banyak peluang. Benda ni atas diri sendiri, niat kita apa, target kita apa. Kalau kita target nak kerja, kerja yang kita dapat. Kalau target nak kawen, insyaAllah kawen yang datang dulu"

Si A: "Dulu mmg la saya target nak kerja sebab nak bantu family"

Hida: "So, itulah target awak. Benda ni ikut kemampuan dan juga kerelaan kita. Oh lupa plak, ada saya nyatakan ke nak berkawan atau berkawen sekali pun seseorang tu kena setaraf ngan saya. Maksudnya saya sekarang buat PhD, yang setaraf tu je boleh kawan ngan saya. Tak ada kan? Tolong la jangan sempitkan dan rumitkan keadaan"

Si A: "Awak marah ke?"

Hida: "Ya saya marah"

Si A: "Sebab?"

Hida: "Sebab orang yang pemikiran macam awak ni la yang jadikan orang-orang macam kami susah nak berkawan. Saya akui ada yang jenis nak berkawan setaraf dengan mereka je, tapi kita kan tahu yang tak semua macam tu. Sebab tu ada peribahasa 'don't judge a book by its cover' sebab nak elakkan daripada terjadinya 'kerna nila setitik rosak susu sebelanga'. Manusia ni berbeza. Jangan cepat sangat nak menilai dan menghukum"

Sampai situ je lah perbualan yang boleh di kongsikan. Sebenarnya Hida bukan marah cuma tak puas hati dan sedikit kecewa la. Jangan jadikan sebab belajar tinggi membezakan diri kita untuk berkawan. Belajar tu juga satu ibadah. Bila hati panas ni macam-macam terkeluar sebab bukan sekali dah banyak kali. Tak kenal pun lagi tapi boleh buat andaian sendiri. Peribahasa "kerna nila setitik rosak susu sebelanga' tu wujud untuk kita sedar supaya kita jangan jadi macam tu. Sesuatu tu kena selidik, kenal, tahu baru boleh buat penilaian..

Minta maaf la kalau nada entry ni sedikit beremosi.. Memang masa taip tu tengah beremosi pun.. Hehee.. Tapi di akhir-akhir ayat ni dah ok, rileks...



Update:

Baru teringat, suatu masa dulu pernah buat entry macam ni. JUJUR PUN SALAH??.. A jugak nama yang bertanya tu, sama la. Kenapa A? Sebab permulaan huruf adalah 'A'. Takkan nak letak nama betul kot.. :-)

2 ulasan:

Titisan Hujan berkata...

pelik2 orang skg ni

shameel Iskandar berkata...

macam2 sikap dan perangai org ni Hida. Yg ptg kita tak menyombong dn sentiasa merendah diri dan menghormati sesama manusia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...