"Ya Allah Ya Tuhanku.... Sesungguhnya kepada Engkau aku meminta dan tempat untuk aku mengadu. Kau lindungilah aku, keluargaku dan teman-temanku serta muslimin dan muslimat daripada kejahatan dan tipu daya syaitan yang di rejam. Kau permudahkanlah segala urusan seharian kami, murahkanlah rezeki kami, berkatilah perjalanan hidup kami. Tunjukanlah kami agar terus berada di jalan yang lurus & diredhai Mu Ya Allah. Sesungguhnya hanya kepada Engkau aku berserah... Aamiin..."

Khamis, 5 Jun 2014

SAMBAL BELACAN KUINI

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera..

Alhamdulillah rezeki hari ni. Jiran sebelah rumah bagi buah kuini. Balik kampung minggu lepas, pokok kuini yang mak ayah tanam pun Alhamdulillah berbuah, banyak jugak. Tapi tak dapat bawa sebab naik bas, nanti tak pasal2 satu bas dapat perfume kuini.. Hehee..


Buah kuini yang jiran bagi ni dah agak masak. Kebetulan geng rumah sorang balik kampung dan sorang lagi memang tak makan buah kuini. Nak simpan nanti rosak plak. Fikir2 dan geledah peti ais, buat sambal je lah.

Bahan-bahan sambal kuini ala HiDa :-)

Cili api (kering je kan.. Biasa la stok lama)
Bawang merah separuh
Bawang putih 2 ulas
Asam limau nipis (boleh juga guna asam kasturi)

Lada kering (rendam dulu ngan air panas)

Belacan (terpulang nak banyak mana)


Dan semestinyalah bahan utama buah kuini. Nak potong macam mana terpulang sebab nanti semuanya akan di tumbuk. Jangan lupa gula dan garam. Kalau buah kuini dah manis rasanya tak perlu gula kot, yang ni kurang manis. Semua bahan-bahan di atas ditumbuk.. Lumat macam mana terpulang pada diri sendiri. 

Tengah2 menumbuk tu, badan terasa gatal. Biasa la bila ada penyakit allergic ni. Tak tahu sebab belacan atau kuini sebab mak cakap kuini pun gatal juga terutama untuk orang yang ada penyakit resdung.. Huhuu.. Nak makan punya pasal, gatal pun takpe la nanti lepas makan cari ubat.. Hehee..

Akhirnya terhasillah sambal belacan kuini...


Makan dengan nasi panas-panas tambah pula ngan ikan (apa2 ikan la), telur pun boleh jugak.

Sekarang musim kuini kot, ramai yang share buah dan sambal kuini ni.. :-)

3 ulasan:

akuanakpahang berkata...

Salam, betul tidak kata dek org kalau kita buat sambal kuini tambah belacan boleh buruk buah tu akan dtg nanti :)

Sharinginfoz berkata...

Sedap juga buah kuini ni.

HiDa berkata...

@akuanakpahang: Wsalam. ye ke, tak tahu plak saya. huhuu..

@sharinginfoz: a'aa sedap tpi yg ni kurang manis sikit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...